Cyklodeník: Podél řeky Úpy do malebného dějiště Babičky

Náchodsko - Cyklovýlet z Červeného Kostelce do Ratibořic je vhodný pro všechny, kteří se rádi pohybují v přírodě. Zvládnou jej i rodiny.

3.6.2015

Na kolech lze vyrazit třeba do Ratibořic.Foto: DENÍK/Hynek Šnajdar

Cyklistickou vyjížďku do míst, které proslavila knížka Boženy Němcové Babička, startujeme od vlakového nádraží v Červeném Kostelci. Pohodový sedmnáctikilometrový výlet z Červeného Kostelce do Ratibořic je vhodný jak pro dříve narozené, tak pro rodiny s dětmi. V cykloturistických mapách je tato trasa značena jako číslo 4018.

Nejtěžší stoupání přijde hned na úvod

Sedáme na kolo tak, abychom měli vlakové nádraží i koleje po své levici a opíráme se do pedálů. Po zhruba dvou stech metrech nás asfaltka zavede pod koleje a po dalších dvou stech metrech musíme odbočit opět ostře doleva. Před námi se začíná silnice zvedat. Volíme lehčí převod, protože stoupání, které se později ještě o nějaké to procento zvedne, není z nejkratších. Takto vystoupáme až k hlavní silnici vedoucí od Červeného Kostelce do Rtyně v Podkrkonoší, dáme krátkou pauzu na srovnání tepové frekvence a s vírou, že máme za sebou největší „stoupák" na svém dnešním výletu, opatrně přeběhneme silnici.

Zde opět nasedáme na kolo a po pár metrech už nás pohlcuje široká zpevněná lesní cesta. Po ní se s občasným přišlápnutím spustíme z kopce a zhruba po dvou kilometrech klesání přichází ostrá pravá zatáčka. Zde klidně zastavíme, protože se nacházíme u zříceniny hradu Vízmburk, který prochází obnovou. Z informační tabule se dozvíme o historii hradu a po krátké prohlídce můžeme pokračovat v původní trase. Od Vízmburku ale už musíme jet opatrněji, lesní cesta se zúžila a čas od času ze země vykukuje kořen či ostrý kámen. S oběma rukama na brzdách po půl kilometru najíždíme na kvalitní úzkou asfaltku, profrčíme kolem pár domů i zemědělského sila a stáčejíce se doprava vjíždíme na panelovou cestu. Následuje další příjemný sešup a jsme v Havlovicích.

S ratolestmi určitě zamiřte do Havlovic

U rozcestníku na kraji Havlovic zastavujeme. Pokud máme s sebou ratolesti, můžeme jet ještě asi kilometr a půl rovně, přijedeme do havlovického sportovního areálu, kde se děti zabaví a dospělí mohou doplnit tekutiny. Pokud ale tuto odpočinkovou pasáž vypustíme, u rozcestníku na kraji Havlovic se nedáváme rovně, ale ostře doleva, přejíždíme přes most řeku Úpu a po asfaltce podél rybníka kopírujeme nedaleký tok Úpy. Za rybníkem pokračujeme po asfaltu mezi poli a na rozcestí se dáváme doprava do mírného kopce. Jsme opět v lese, Úpu máme po levici a z této zpevněné lesní cesty už nesjedeme. Mírně houpavým terénem si užíváme klid a zvolna se blížíme k Ratibořicím.

Základní údaje:
Délka: 17 km
Kolo: horské, trekové
Náročnost: lehká
Zajímavá místa: Hrad Vízmburk, Viktorčin splav, Staré Bělidlo, Pomník Babičky s dětmi.
Průjezdné body: Zřícenina hradu  Vízmburk – Havlovice – Slatinský mlýn, červený most – bílý most – Ratibořice.

Pohodové tempo, ale pozor na děti

Zhruba v půli cesty do Ratibořic podjíždíme hlavní silnici do Slatiny nad Úpou a po krátkém výjezdu odbočujeme opět doleva a vracíme se na lesní cestu a cyklotrasu 4018. Dále v pohodovém tempu polykáme metry, a když před sebou vidíme červený most, blíží se konec výletu. Přefrčíme červený most, po kilometru míjíme hájovnu a po chvíli opouštíme lesní cestu a vjíždíme na úzkou asfaltku. Stáčíme se doprava a před sebou vidíme bílý most. I ten přejedeme a po pár metrech odbočujeme doleva, kde už bude růst hustota návštěvníků. Ano, jsme v Ratibořicích. U Viktorčina splavu doporučuji sesednout z kola, protože od června do září je zde plno skotačících dětí i rozjívených dospělých, takže by mohlo dojít k nepříjemné kolizi.

Pokud se chceme dostat do nedaleké České Skalice, u pomníku Babičky s dětmi se dáváme doprava na cyklotrasu 4018, která nás provede kolem ratibořického zámku, odkud pokračujeme chvíli po hlavní silnici, z níž ale odbočujeme doprava opět na cyklotrasu 4018. Cestou do České Skalice pak ještě míjíme lovecký pavilon.

Autor: Michal Rojšl

3.6.2015 VSTUP DO DISKUSE

Pěstujeme olivy

TRIUMF. Dominik Chlupáč si nejlépe poradil s nástrahami horské časovky a radoval se z nového rekordu.

Dominik Chlupáč vylepšil o tři vteřiny traťový rekord „Luisy“

Do říjnových sněmovních voleb půjde 22 stran a hnutí

Královéhradecko - V říjnových volbách do Poslanecké sněmovny PČR budou voliči v hradeckém kraji vybírat z 22 politických stran a hnutí. Oproti volbám v roce 2013 je to o čtyři subjekty více.

„Ahoj, jsem Svatava a jsem blázen... blázen do jídla...“

Královéhradecko - Svatava Vašková patří mezi nejznámější a nejúspěšnější současné české foodblogerky. Sama o sobě říká: „Nemám ambici ohromovat vysokou kulinařinou či cukrařinou, na to nemám schopnosti, čas ani prostředky. Ráda bych, aby můj blog především inspiroval…“ Dlužno říct, že se jí to daří. Přesvědčit se můžete sami nejen v našem rozhovoru, ale i na webu Coolinarka.cz.

Rychnov přivezl z trávníku favorita bonusový bod

Rychnovsko - Úvodním kolem byl o víkendu rozehrán fotbalový Krajský přebor mužů. Zástupci našeho okresu mezi krajskou elitou cestovali za svými soupeři na Náchodsko.

Za útok na strážníka mu hrozí čtyři roky

Rychnov nad Kněžnou - Až čtyři roky vězení hrozí 34letému muži za napadení městského strážníka.