VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bořivoj Trejbal: „Práce u Emirates je snem každého v letecké dopravě"

Pardubice - Rodák z Pardubic se v roce 2010 stal ředitelem české pobočky letecké společnosti Emirates Airline. Pomohly mu také velké zkušenosti se všemi možnými druhy práce pro aerolinky.

10.9.2012
SDÍLEJ:

Bořivoj TrejbalFoto: Archiv

Šéfuje české pobočce jedné z nejprestižnějších aerolinek na světě. Místo šéfa Emirates Airline mu nejspíš mnoho lidí z branže závidí. Přesto BOŘIVOJ TREJBAL působí skromně.

„Nemyslím si, že bych funkci získal, protože bych byl nejlepší na světě. Měl jsem i velké štěstí a byl jsem ve správný čas na správném místě," nechal se slyšet rodák z Pardubic.

Jak se rodák z Pardubic dostane k práci pro českou pobočku jedné z největších aerolinek na světě?
Vzešlo to už z mého studia na hotelové škole, která byla zaměřená na cestovní ruch. 
K práci pro letecké společnosti jsem se pak dostal v Praze, kde jsem nastoupil na školu, ale neměl jsem potřebné prostředky na její dokončení. Začal jsem je proto shánět u cestovních kanceláří, hotelů či aerolinek. Chtěl jsem, aby mě podpořily formou sponzoringu. Při té příležitosti jsem
u jedné aerolinky přišel do styku s tehdejším šéfem jejího zastoupení v České republice a ten mi nabídl možnost dvouletého studia, při kterém jsem se naučil kompletně všechno. Od odbavování zavazadel, přes vystavování letenek, nakládání letadel a další věci.

Zajímal jste se o letectví už od dětství nebo ten zájem vyplynul až poté, co jste začal pracovat pro aerolinky?
Poprvé jsem se začal o letectví zajímat po přečtení knížky O letadélku Káněti (smích). Ale vážně. Já jsem vždy rád četl knihy o českých letcích ve 2. světové válce. Můj dědeček pak pracoval 
v leteckých dílnách ve Kbelích, kde opravoval letadla typu Albatros. Táta zase doma skládal modely letadel a já jsem mu při tom pomáhal. Takže jsem měl k práci u letecké společnosti asi trochu nakročeno.

Co všechno musí člověk ovládat, aby se dostal na tak vysokou pozici u prestižní aerolinky, jakou jsou Emirates Airline?
Pro mě jsou a vždycky byly velmi důležité zkušenosti, které jsem nasbíral během svého působení u předchozí letecké společnosti.  Tam jsem postupoval skutečně od začátku. Nejprve jsem odbavoval cestující, poté jsem pracoval na tvorbě cen letenek, analýzách trhu, pak jsem se začal starat o naše klienty – tedy cestovní kanceláře či firmy, které s námi létaly. Dostal jsem se také na pět let na Slovensko, kde jsem tu aerolinku zastupoval. Nakonec jsem byl zodpovědný za marketing 
a tvorbu cen letenek ve střední Evropě.

Proč jste se přihlásil do výběrového řízení na pozici ředitele Emirates pro Českou republiku? A jak obtížné bylo?
Když bylo jasné, že Emirates začnou létat do Prahy, tak jsem to začal hlídat. Práce u Emirates je snem každého, kdo se v letectví pohybuje.  Díky svým předchozím zkušenostem jsem neváhal a přihlásil se rovnou na pozici ředitele pro Českou republiku 
a vyšlo to. Prostě se mi povedlo ocitnout se v tu pravou chvíli na pravém místě.

Je velkou výhodou, že jste v letecké dopravě už zastával tolik různých pozic?
Myslím si, že nejspíš právě to bylo při výběrovém řízení
k Emirates rozhodující. Za ty dva roky, co dělám u Emirates ředitele pro Českou republiku, jsem své zkušenosti z dřívějška již mnohokrát využil.  Přehled o tom, jak vypočítat vyvážení letadla nebo kolik paliva na cestu bude letadlo potřebovat a další detaily nasbírané lety praxe jsou pro mou každodenní práci velmi důležité.

Takže nestačí být dobrý manažer, ale je nutné znát i technické detaily letecké dopravy?
V každém případě je to výhoda. Můžete samozřejmě vzít člověka z úplně jiného oboru 
a dosadit ho na místo šéfa aerolinek. Ale ten člověk v tom bude nějakou dobu „plavat" 
a bude se to učit. Člověka, který nezná technické detaily, je mnohem snazší „opít rohlíkem".

Společnost Emirates je ze Spojených arabských emirátů. Má práce pro arabskou firmu nějaká specifika? Nebo se u takové nadnárodní firmy rozdíly mezi kulturami zcela smazávají?
Rozdíly se úplně nesmazávají, jelikož centrála Emirates sídlí v Dubaji. Velká část kolegů jsou tedy muslimové 
a během měsíce ramadánu všichni víme, že je něco jinak. V dubajské centrále proto
v tomto období platí interní nařízení, abychom během dne nejedli a nepili před arabskými kolegy. Tyto zvyky ale každý chápe a přizpůsobí se.  Ale jinak jste správně řekl, že jsme nadnárodní společnost 
a na palubách letadel zaměstnáváme asi 150 různých národností. A všichni spolu normálně spolupracují a vzájemně se respektují. Tuto rozmanitost naopak vidím jako naši obrovskou výhodu. Například se snažíme, aby na každém letu Emirates byl alespoň jeden člen posádky rodilým mluvčím jazyka země, do které let 
z Dubaje směřuje.

Co je na vaší pozici nejtěžší? Kolik lidí třeba máte pod sebou?
Dohromady nás je v pražské pobočce 26. Každý úsek má svůj extra tým a za každý úsek také někdo zodpovídá. Já to musím všechno řídit a dávat tomu jistou vizi. Samozřejmě velká část pokynů přichází 
z centrály, nemůžeme si dělat, co chceme. Ale máme rozumnou míru svobody, centrála chápe, že známe trh a některé věci víme lépe než oni.

Máte nějakou analýzu, jaká je struktura zákazníků na lince Praha – Dubaj?
Většina pasažérů letí na dovolenou, ale stále stoupá počet firemních zákazníků. Souvisí to s tím, jak zlepšujeme nabídku dálkových linek, třeba do Číny nebo Indie. K nejoblíbenějším destinacím, kam lidé z Prahy přes Dubaj létají, patří Bangkok, Maledivy, Seychely, Mauricius, Austrálie a Jižní Afrika.

Jako ředitel pro Českou republiku jistě nejčastěji pobýváte 
v Praze. Jak často létáte na centrálu firmy do Dubaje?
Služebně se do Spojených arabských emirátů dostanu tak čtyřikrát až pětkrát ročně, obvykle na nějaká školení nebo konference. A zhruba dvakrát ročně létám do Dubaje s rodinou na dovolenou. V Dubaji jste za šest hodin a třeba 
v zimě je tam o dvacet stupňů tepleji než v Čechách. Tomu se nedá odolat. Navíc kvalita služeb je na úplně jiné úrovni než kdekoliv v Evropě. Pro člověka, který přiletí ze střední Evropy, je tam ohromná spousta lákadel – největší mrakodrap na světě, hned vedle největší vodotrysk na světě, největší obchodní dům, je to skvělá destinace i pro golfisty.

Pojďme ale k zpět k Pardubicím, kde jste se narodil. Co vám na nich vyhovuje a co vám zde naopak chybí?
Vyhovuje mi, že je tu všechno blízko – všude můžete dojít pěšky, skvěle se tu jezdí na kole. Navíc zde máme rodinné zázemí – já i moje manželka. Jediné, co mi tady chybí, je kancelář Emirates. Kdybych mohl, tak pracuji odtud. Nevadilo by mi odstěhovat se
z Prahy, ale nechce se mi každý den dojíždět. To bych se 
s rodinou skoro neviděl.

Tak musíte přemluvit vaše nadřízené, aby zavedli linku na pardubické letiště … Ale vážně. Co si myslíte o možnostech rozvoje místního letiště?
To si netroufám hodnotit. Na regionální letiště se ale Pardubice „rozjely" slušně. Je tady konkurence Prahy, což je podobná situace, kterou jsem zažil v Bratislavě. Tam byla konkurence vídeňského letiště a Bratislava pochopitelně nemohla vyhrát. Obecně si ale myslím, že z těch menších letišť patří Pardubice k těm lepším.  

Vizitka

Bořivoj Trejbal se narodil v Pardubicích před 34 lety a studoval na střední hotelové škole v Chrudimi. V leteckém průmyslu se pohybuje od roku 1998, kdy nastoupil do německé společnosti Lufthansa. 
V roce 2009 se stal jejím marketingovým a cenovým manažerem pro oblast střední Evropy. Od roku 2010 působí ve funkci ředitele Emirates Airline pro Českou republiku. Je ženatý, má dvě děti 
a mezi jeho záliby patří cestování, golf a ragby.

Emirates Airline

- Emirates Airline mají sídlo 
v Dubaji ve Spojených arabských emirátech.
- V současné době disponují asi 170 stroji, včetně největší flotily 22 Airbusů A380, které jsou největšími dopravními letadly světa. Dalších zhruba 200 letadel má společnost objednaných.
- Letecká společnost Emirates létá jednou denně z Prahy do Dubaje a linka slaví úspěchy.
- Od ledna 2012 společnost na linku nasazuje Boeing 777. Větším letadlem ve flotile Emirates je už jen Airbus A380. Ten by se ale na lince pravděpodobně neuživil, i když… Teoreticky by prý na ruzyňském letišti přistávat mohl.
- „V Praze už to umějí, mají jeden gate, který dokáže odbavit 
i A380. Praha pro naše airbusy slouží jako záložní letiště, třeba pro spoje do Mnichova nebo Vídně," podotkl Bořivoj Trejbal.
- Další možností jsou dvě letadla denně. „Nejsem schopen v současné chvíli říct, zda někdy v budoucnu bude létat do Prahy i druhé letadlo. To bych spekuloval," dodal Bořivoj Trejbal.

Autor: Lukáš Dubský

10.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Přepychy vstřelily čtyři branky za dvanáct minut a slavily výhru

Jak reklamovat koupený dům či byt

Ochránce Orlických Rampušák otevřel svoji pivní náruč

Dobruška /FOTO/ - Milovníci zlatavého moku měli o víkendu jasno, kam vyrazit za orosenou sklenicí. V sobotu své brány již posedmé otevřel dobrušský pivovar Rampušák, který pro návštěvníky připravil jak komentovanou prohlídku, tak i bohatý kulturní program orámovaný ochutnávkou pivního speciálu.

Okresní „osmička“ před startem sezony

Rychnovsko - Úvodním kolem odstartuje o víkendu fotbalová I. B třída – skupina B. Rychnovsko bude reprezentovat osm týmů. Před podzimním výkopem přinášíme informace z jejich táborů.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Chybí stovky lidí, přitom vyrostla další fabrika

Rychnovsko - Rekordně nízká nezaměstnanost trápí snad všechny firmy v rychnovském okrese. Problém je ve službách i ve fabrikách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení