Například Hradecký kraj přes společnost Oredo, která ve východních Čechách organizuje dopravní obslužnost, zrušil přibližně čtyři procenta spojů, čímž ušetří nejméně 3,5 milionů korun.

Ještě masivnější změny jízdních řádů se dočkali obyvatelé Pardubického kraje. Zdejší rozsah autobusové dopravy se nyní sníží na průměrných maximálně 16,8 milionu kilometrů z loňských 18,9 milionu kilometrů. Dosavadní jízdní řády z roku 2011, byly hlavně na Orlickoústecku a Svitavsku podrobeny tvrdé kritice cestujících i starostů kvůli špatnému navazování, došlo tak rovněž ke změně časových poloh desítek spojů.

Už před měsícem byl rovněž obnoven provoz na lokálce z Dolní Lipky – Hanušovice, na rozsáhlejší změny na železnici si však musíme počkat do prosince.

„Sakra, pořád to mění, sotva si na to zvyknu, tak je to opět změněné," rozčilovala se včera šestnáctiletá studentka Lucie z Holicka, která hledala na internetu, jak bude nově jezdit do školy.

„Z Choltic nám zrušily všechny autobusové víkendové spoje, co jezdily – pokud se nemýlím. Ale upřímně si myslím, že nikomu chybět nebudou," sdělila našemu Deníku Karolína Mlejnková.

Rušeny víkendy

Omezeny byly skutečně především víkendové spoje, ve špičkách však ve valné většině zůstaly zachovány. Oredo teď  čeká na ohlasy, s jakými se nové spoje setkají. Zatím se však zdá, že většině lidí ty zrušené autobusy chybět skutečně nebudou.

Ostatně, Oredo konzultovalo chystané změny se starosty obcí a měst, řada z nich přímo navrhovala rušení nevyužívaných spojů.

Důvodem změn jsou vysoké náklady krajů na zajištění dopravní obslužnosti.  Například Pardubický kraj doplácí zhruba 20 korun na ujetý kilometr u autobusů a 92 korun na kilometr železniční dopravy. Před deseti lety vynakládal kraj na dopravní obslužnost celkem 266 milionů korun, letos to má být 615 milionů korun. Náklady na autobusovou dopravu se mají „vejít" do 297,4 milionu korun.

„Od roku 2009 přibylo v Královéhradeckém kraji o 30 procent více spojů a tato nabídka nemůže růst donekonečna, stejně tak jako náklady na dopravní obslužnost, tedy vlaky i autobusy, které činí ročně přes 600 milionů korun. Navíc se ukázalo, že lidé autobusy dostatečně nevyužívají," sdělil Jiří Hošna z tiskového odboru krajského úřadu.

„Ke zrušení byly navrhovány spoje, které přepravují v průměru méně než pět cestujících, nebo spoje, za něž existuje adekvátní náhrada v podobné časové poloze a jejich omezení nebude znamenat zásadní dopad do funkce dopravní obslužnosti. Dále dochází ke zrušení minimálně využívaných zajížděk," vysvětluje Tomáš Jurček z autobusového dopravce Oredo.

Zdražilo jízdné

Zároveň s tím, hlavně kvůli vyšší sazbě DPH, však už od pátku podražilo jízdné. V průměru se zvýšilo o pět procent. Další příčinou je zvýšení cen pohonných hmot.

„Na změnu DPH a další růst nákladů reagujeme s určitým zpožděním. Některé dopravní firmy zdražily už od 1. ledna," řekl Jan Klíma ze společnosti Veolia Transport, která je jedním z největších autobusových dopravců v kraji. Například jízdné z Chrudimi do Pardubic se zvýšilo z 18 na 19 korun.

Pokud by firma Oredo, která je krajským operátorem dopravy, zvýšení cen nenavrhla, musely by kraje dopravcům vyplácet vyšší dotace za ztráty za objednané spoje.