VYBRAT REGION
Zavřít mapu

A přece se našel. Amatérský nadšenec objevil meteorit. Ten dostal název po městě

Hradec Králové - Meteorit, který měl spadnout loni v polovině května poblíž Hradce Králové, je na světě.

19.5.2017
SDÍLEJ:

Nalezený spadlý meteorit.Foto: Pavel Spurný, Astronomický ústav AV ČR

Přestože astronomové se ihned odhodlaně vydali prohledávat okolí obcí Čistěves, Benátky a Sovětice, nepochodili a příliš šancí k nalezení unikátního meteoritu ani sami nedávali. K překvapení všech, kosmický úlomek se našel. Amatérský hledač, který na meteorit narazil již v polovině loňského léta, si ovšem svůj poklad nechal sám pro sebe a pochlubil se s ním až letos začátkem jara.

„Všechny nás překvapilo, že se tam ještě něco našlo. Výprav bylo uskutečněno několik, ale neúspěšně," uvedl předseda Astronomické společnosti Hradec Králové Martin Cholasta s tím, že místo nálezu dokonce pečlivě prohledali za pomocí hrábí.

Nálezci úspěch přejí

Nejen z pohledu pracovníků hradecké hvězdárny, ale celé vědecké obce, se jedná o výjimečný meteorit a jeho objevení všechny nesmírně těší.

„Je to hodně zajímavé. Rádi bychom nálezce, kterému meteorit po právu patří, kontaktovali, abychom ho mohli případně ukázat veřejnosti. Nebo například uspořádat s nálezcem besedu," dodal Cholasta s tím, že objeviteli gratulují a vzácný poklad z nebes, který symbolicky nese jméno po Hradci Králové, mu upřímně přejí. Vesmírný kamenný dar je nesmírně cenný především proto, že odborníci přesně znají jeho pouť sluneční soustavou a průlet zemskou atmosférou. Meteorit, vážící 134 gramů, je pátým takovým v republice, u kterého astronomové znají takzvaný rodokmen. V rámci světových statistik se řadí na třicátou příčku.

Kvůli tomu, aby meteorit získal patřičnou světovou certifikaci - klasifikován jako takzvaný kamenný meteorit - z něj museli pražští astronomové část odebrat.

Vesmírný „šperk" s názvem Hradec Králové nyní patří svému nálezci.

Autor: Pavel Nedbal

19.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Cizinec skončil v policejní cele, za loupež mu hrozí 12 let vězení

Ilustrační foto

Jilemnici postihla silná bouřka. Padaly stromy

„U Rubikovy kostky mě motivuje a baví překonávat vlastní rekordy“

Královéhradecko, Červený Kostelec /ROZHOVOR/ - Říká se, že kdo si hraje, nezlobí. Sedmnáctiletý Matěj Grohmann z Červeného Kostelce, student druhého ročníku Jiráskova gymnázia v Náchodě, je toho důkazem.

Krach na Evropě by měl být impuls ke změnám

Východní Čechy /ROZHOVOR/ - Basketbalová legenda Eva Horáková se ohlíží za propadákem na mistrovství Evropy.

Františka Kupku představí jako patriota a legionáře

Opočno - Ve dnech 23. až 25. června se uskuteční Česko-francouzské dny na počest světoznámého malíře Františka Kupky, od jehož úmrtí uplyne šedesát let.

Policie chystá akci „Voda 2017“

Rychnovsko - Policisté se v rámci bezpečnostního opatření „Voda 2017" v období letních prázdnin zaměří na odhalování protiprávního jednání v souvislosti s řízením a provozem plavidel na vodních cestách a plochách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.