VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Škoda Auto trhla rekord v odbytu, zisk se ale propadl

Mladá Boleslav - Značka Škoda dosáhla v loňském roce jako jeden z mála výrobců i přes velmi obtížné podmínky na automobilových trzích prodejního rekordu.

22.3.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

„Celkově dodala svým zákazníkům 684.226 vozů, což je o 1,4 % více než v roce 2008,“ sdělil Boleslavskému deníku mluvčí firmy Jaroslav Černý.

Za nárůstem dodávek stojí především silný růst automobilového trhu v Číně, kde bylo prodáno 122.556 vozů (+106,7 %). K tomu přispěl i prodejní rekord na německém trhu, na kterém Škoda Auto díky státní podpoře v podobě „šrotovného“ prodala 162.328 vozů (+44,3 %).

Nejprodávanějšími modelovými řadami se staly Octavia s 273.590 vozy (+2,4 %) a Fabia s 264.173 vozy

(+7,1 %). Nejvyšší procentuální přírůstek oproti předcházejícímu roku, o 73,7 % na celkem 44.548 vozů, vykázala modelová řada Superb. Velký zájem zákazníků vyvolal i první vůz značky Škoda v segmentu SUV – Škoda Yeti. Od loňského září, kdy byl Yeti oficiálně uveden na trh, se až do konce roku prodalo celkem 11.018 vozů.

Tržby klesly o šest procent

Hospodářské výsledky skupiny Škoda Auto významně ovlivnily pokračující světová hospodářská a finanční krize a pokles celkových trhů. Tržby Skupiny dosáhly 187,9 mld. Kč a proti předcházejícímu roku tak klesly o 6,2 %. Tržby byly tvořeny vozy (85,6 %), originálními díly a příslušenstvím (8,1 %), dodávkami dílů do podniků koncernu Volkswagen (4,6 %) a tržbami za ostatní zboží a služby (1,7 %). Provozní výsledek činil 5,9 mld. Kč (-56,5 %), zisk před zdaněním 4,7 mld. Kč (-64,8 %).

Pokud jde o odbyt, relevantní pro provozní výsledek (tzn. bez dodávek zákazníkům v Číně), klesl tento ukazatel v porovnání s předcházejícím rokem o 74 tis. vozů, tedy o 11,8 %. Pokles hlavních finančních ukazatelů byl vedle klesajícího odbytu zapříčiněn také vyšším podílem prodeje malých vozů s nízkou ziskovostí a opatřeními na podporu prodeje. I přes pokles hospodářských výsledků se Skupině podařilo dosáhnout nárůstu peněžního toku z provozní činnosti o více než 100 %. Čistá likvidita zaznamenala výrazný nárůst, oproti roku 2008 vzrostla o 52,4 % na 29,6 mld. Kč. Bilanční investice Skupiny činily 11,7 mld. Kč (-19,5 %). Těžištěm investiční činnosti byly produktové investice (Škoda Yeti a Škoda Superb Combi).

Škoda Auto zůstala i v roce 2009 nejvýznam­nějším exportérem České republiky se zhruba 7% podílem na celkovém vývozu země.

„Podle očekávání se rok 2009 pro společnost Škoda Auto vyvíjel ještě nepříznivěji než už tak problematický rok 2008. Nepříznivé podmínky na automobilových trzích, zvýšený konkurenční a cenový tlak zejména ve východní Evropě a pokles pro nás relevantních celkových trhů měly značný vliv na hospodářský výsledek. Zátěží pro nás opět byla také vysoká volatilita české koruny. Díky důsledné nákladové kázni a úspornému programu „Scout“ na zlepšení hospodářského výsledku jsme zůstali výrazně ziskoví. Dosažením vysoké úrovně likvidity se nám podařilo uchovat si finanční sílu a stabilitu,“ uvedl Holger Kintscher, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast ekonomie.

Dobrý výsledek

„Značce Škoda se i v krizovém roce 2009 podařilo dosáhnout dobrého výsledku. Díky prodejním úspěchům v Německu a v Číně se nám podařilo dosáhnout dalšího prodejního rekordu. Už nyní se vyplácí včasná angažovanost značky Škoda v růstových regionech. Se zahájením kompletní výroby vozů v ruské Kaluze a indickém Pune jsme naše zahraniční aktivity v roce 2009 ještě rozšířili. Náš výrobní program jsme cíleně ještě více posílili modely Škoda Yeti, Škoda Superb Combi a Škoda Octavia Greenline a LPG.

Počátkem roku 2010 jsme kompletně obnovili naší třídu kompaktních vozů v podobě modelů Fabia a Roomster. Reagujeme tím na zvýšenou poptávku po kompaktních vozech s nízkou spotřebou. Novinkou v programu třídy kompaktních vozů jsou modely Fabia RS, Fabia Combi RS a Fabia Scout. Škoda nyní disponuje velice moderní a atraktivní paletou produktů. To nás opravňuje k tomu, abychom do roku 2010 hleděli s optimismem,“ shrnul předseda představenstva Škoda Auto Reinhard Jung aktuální vývoj značky Škoda.

Autor: Pavel Svačina

22.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Okresní „osmička“ před startem sezony

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Chybí stovky lidí, přitom vyrostla další fabrika

Rychnovsko - Rekordně nízká nezaměstnanost trápí snad všechny firmy v rychnovském okrese. Problém je ve službách i ve fabrikách.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení