Označení Orlické hory – originální produkt nebude moci použít každý, výrobci si certifikát musí zasloužit.

Iniciativu podnítila Místní akční skupina (MAS) POHODA venkova, která působí na Dobrušsku, Opočensku a na území části Orlických hor. Dnes se zájemci a organizátoři scházejí v Podbřezí, aby dohodli kritéria a zásady udělování značky. Označení Orlické hory – originální produkt totiž nebude moci použít jen tak každý.

Podle předsedy MAS Pohoda venkova Luboše Řeháka si výrobci musí udělení certifikátu zasloužit. „Ta kritéria budou podmíněna například výrobou z domácích surovin, ruční prácí, nebo s ohledem na životní prostředí,“ dodává Luboš Řehák. Za těmito účely bude založena i certifikační komise, která bude dle připravených podmínek udělovat body pro získání označení. „Komise by měla být složena nejen ze zástupců regionu, ale měl by v ní být i někdo nezávislý, například z Krajského úřadu Královéhradeckého kraje,“ míní Luboš Řehák.

Zájem o značku pro své výrobky projevil již například výrobce sýrů, včelích produktů, zájem mají výrobci unikátní zemědělské biotechnologie. Nejen zemědělství a potravinářství stojí v centru zájmu. Mezi zájemci o značku pro své výtvory je i umělecké kovolitectví či brašnářství. Brašnář Vladislav Hemrlík z Rokytnice v Orlických horách vysvětluje svůj zájem: „Je to pro mě úžasná myšlenka podpořit region a navíc, když přijede někdo z turistů, ale i z místních, tak se dozví, že tady v Orlických horách jsou nějací řemeslníci, kteří něco vyrábějí.“ Podle brašnáře je veškerá řemeslná práce na venkově zastíněna velkovýrobou a městským prostředím a projekt značení výrobků je příležitostí zviditelnit řemeslo i region. „Pokud nemáte vývěsky a reklamy, tak se člověk nedozví, že tu někdo něco dělá. Značka Orlické hory - originální produkt to vytáhne na světlo,“ míní Hamrlík.

Na rozjetí a koordinaci procesu budou však potřeba finance. „Na projekt označení domácích výrobků budeme žádat peníze z Norských fondů,“ uvedl Luboš Řehák. MAS v tomto směru spolupracuje také s Regionálním enviromentálním centrem ČR.

Podobné značení domácích produktů již v České republice funguje v Krkonoších, na Šumavě, v Beskydách a v Moravském krasu. Spolu s Orlickými horami se na zavedení značky chystá i Moravské Kravařsko (Poodří).

Pro zákazníka má být lákadlem, že nákupem značených produktů získá kvalitní a jedinečný výrobek a podpoří konkrétního výrobce a ekonomiku regionu. Zároveň chrání i životní prostředí, protože řada hospodářských produktů je vyráběna biotechnologiemi.

Pavel Bednář - autor je spolupracovníkem Deníku