VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nadšení pro novou dráhu bylo obrovské

Dobruška - Stoleté výročí železnice oslavuje nyní i vydavatelství Expedice F. L. Věka místního historika Josefa Ptáčka, které připravilo k této příležitosti i knižní publikaci nazvanou 100 let železnice Dobruška – Opočno (1908 – 2008).

7.9.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/server www.prague-info.cz

Ta navazuje na publikaci vydanou k osmdesáti letům železnice, která je dnes již rozebrána.

„Dobruška o získání železnice usilovala od poloviny padesátých let 19. století. Město se jevilo jako perspektivní pro průmyslový rozvoj,“ říká Josef Ptáček, který zpracoval dějiny dobrušské železnice. Přes Dobrušku měl železniční koridor vést hned podle několika plánů z 19. století. Uvažovalo se dokonce o propojení Dobrušky, Solnice, Rychnova nad Kněžnou, Vamberka a Ústí nad Orlicí. Výhodnost této trati byla zřejmá, protože obchod a přeprava zboží mezi zmiňovanými městy byla až o čtyři pětiny větší než na trase, která byla navrhována a později postavena z Meziměstí do Chocně. Realizace projektu však ztroskotala. „Důvodem zamítnutí stavby byl zřejmě nesouhlas uhlobaronů, kteří se tak bránili dovozu levnějšího valbřišského a hornoslezského uhlí po železnici do jejich odbytové sféry,“ vysvětluje Josef Ptáček. Toto rozhodnutí podle něj pohřbilo naděje na rychlý průmyslový a hospodářský rozvoj kraje pod Orlickými horami. „Na železnici si tak musela Dobruška počkat ještě padesát let,“ míní.

Další projekt z roku 1880 počítal s výstavbou první okresní dráhy v Čechách, tzv. první Podorlické lokálky. Mělo se vybudovat železniční spojení z Doudleb nad Orlicí přes Vamberk a Rychnov nad Kněžnou do Solnice a odtud do Dobrušky s napojením na trať od Meziměstí. Dále mělo dojít k výstavbě železnice ze Solnice do Deštného v Orlických horách a Sedloňova. Později byla vybudována jen část této trati z Častolovic do Rychnova nad Kněžnou a do Solnice.
Teprve v říjnu 1907 začala stavba dráhy, na kterou město samo přispělo. „Počítalo se nakonec s variantou propojení pouze Dobrušky a Opočna. Nadšení pro dráhu bylo obrovské,“ říká Josef Ptáček. Stavba byla dokončena 26. října 1908 a první slavnostní vlak vyjel na trať 1. listopadu. Otevřením této dráhy skončilo poslední období výstavby železnice pod Orlickými horami.

Dobrušská lokálka zažila i několik přírodních katastrof. Kromě sněhové kalamity v roce 1934, která na trati zavála vlak, jí byla povodeň v roce 1998. Ta smetla koleje z železničního náspu, trať ale byla brzy opravena.

(bed)

Místo události:
7.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Dominik Chlupáč vylepšil o tři vteřiny traťový rekord „Luisy“

Kvasiny - Letošní desetidílný 24. ročník amatérského cyklistického Dobrušského poháru – Memoriálu Martina Hockého pokračoval předposledním závodem, jímž byla Kredo silniční časovka jednotlivců. Závod uspořádal Indigo cycling team Rychnov ve spolupráci s Tri Clubem Dobruška.

Do říjnových sněmovních voleb půjde 22 stran a hnutí

Královéhradecko - V říjnových volbách do Poslanecké sněmovny PČR budou voliči v hradeckém kraji vybírat z 22 politických stran a hnutí. Oproti volbám v roce 2013 je to o čtyři subjekty více.

„Ahoj, jsem Svatava a jsem blázen... blázen do jídla...“

Královéhradecko - Svatava Vašková patří mezi nejznámější a nejúspěšnější současné české foodblogerky. Sama o sobě říká: „Nemám ambici ohromovat vysokou kulinařinou či cukrařinou, na to nemám schopnosti, čas ani prostředky. Ráda bych, aby můj blog především inspiroval…“ Dlužno říct, že se jí to daří. Přesvědčit se můžete sami nejen v našem rozhovoru, ale i na webu Coolinarka.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení