Jan Kostečka z Havlíčkova Brodu je majitelem Škody 120. „Pro benzín jezdím na Pražskou. Mám to sice přes celé město, ale co se dá dělat. Už jsem se taky informoval na tu příměs, co se lije do naturalu. Nic jiného mi nezbude, až Speciál skončí. Bojím se, že se mi už tak drahé ježdění ještě o něco prodraží,“ posteskl si Kostečka.

Obdobně zareagoval i další majitel staršího vozu, Libor Pospíchal. „Bydlím asi deset kilometrů od Brodu. Pro benzin jezdím do Okrouhlice. Občas taky do Habrů. Doma máme motorů, které jezdí na Speciál, víc,“ řekl.

Prodej pozorně sledují

Nejpočetnější pumpařská síť v ČR Benzina vyhodnotí už po letošní sezoně prodej a počítá, že postupně během příštího roku Speciál vyřadí z nabídky naprosté většiny svých stanic. Deníku to sdělila mluvčí společnosti Blanka Růžičková. „Dosud nabízíme Speciál u 260 pump z celkového počtu 337. Trend prodeje tohoto benzínu se ale neustále snižuje,“ dodala Růžičková.

Markantní ústup v nabídce Speciálu hlásí společnost Shell. Na území republiky provozuje 174 stanic. Speciál ale řidiči nakoupí už jen u osmi z nich. „Těžko říci přesné datum konce prodeje, ale počítáme, že během příštího roku zmizí z našich pump zřejmě úplně,“ poznamenal Petr Šindler, mluvčí českého zastoupení Shell.

Výše uvedené kopíruje i stávající situaci u prodejců pohonných hmot v Havlíčkově Brodě. Benzina na Pražské Speciál ve své nabídce stále má, stejně tak ÖMV. Shell na Lidické ale už ne. Speciál řidiči nenakoupí ani ÖMV na Humpolecké ulici v Havlíčkově Brodě, nebo v Přibyslavi. V dalších městech a na venkově je ale situace příznivější.

„Speciál stále prodáváme, byť v mnohem menší míře. Nakupují ho především majitelé starších vozů, pionýrů, ale často pro něj přicházejí i majitelé sekaček,“ hlásili víceméně unisono oslovení prodejci. Potvrdili tak slova šéfa Společenství čerpacích stanic v ČR Ivana Indráčka. Ten uvedl, že pumpy, které se Speciálem vydrží co nejdéle, na něm mohou i vydělat. „Stáhnou totiž zákazníky ze širokého okolí,“ vysvětlil Indráček.

Přesto po vyřazení Speciálu z nabídky řidiči starých vozů o palivo nepřijdou. Mohou tankovat Natural 95 nebo Normal 91 a dolít k němu aditivum. Tedy příměs nahrazující olovnatou složku.