Od 1. prosince startuje elektronická evidence tržeb (EET) v hospodách a ubytovacích zařízeních naostro. Připraveni ještě nejsou všichni. Ti, kteří se již zaregistrovat stihli, mají možnost vyzkoušet si během listopadu provoz EET nanečisto.

Testování se bude určitě hodit i samotnému systému. Zkušební měsíc by měl odhalit, zda centrální servery ustojí nápor a nebudou kolabovat. Ze zdržení a výpadků mají totiž stále někteří podnikatelé obavy.

O svůj názor na připravenost centrální elektronické evidence tržeb se s Deníkem podělil majitel počítačového obchodu v Rychnově nad Kněžnou Jakub Žatečka. Tento soukromník absolvoval před necelými dvěma měsíci odborné školení o systému EET, aby mohl instalaci zařízení i softwaru poskytovat podnikatelům.

„Po technické stránce je vše připraveno, na trhu je množství různých zařízení, která jsou pro EET ideální. Každý by si tak měl být schopný vybrat takové, které mu bude vyhovovat. Co se týče softwaru, tam už si tak jistý nejsem. Jistí se nebyli ani zástupci ministerstva a zajišťujících firem, se kterými jsem se setkal na školení o tomto systému," říká Žatečka.

Na konci listopadu už bychom ohledně toho měli být chytřejší. Největším rizikem by mohlo být odeslání mnoha požadavků na server v jeden okamžik.

Na Rychnovsku vidí někteří podnikatelé mnohem větší problém v nedostatku kvalitního personálu, než v zavedení EET.

V rychnovském hotelu Panorama jsou klidní. Elektronické pokladny tam pro svůj provoz používají již od roku 2003, kdy současné vedení začínalo na místě podnikat. Tento týden se zaregistrovali a napojili na systém.
„Po připojení jsme si zkoušeli odeslat požadavek na centrálu a zatím bylo vše bez problémů. Zavedení elektronické evidence vítáme. Nastolí totiž jednotné podmínky pro všechny a nebudeme znevýhodněni oproti podnikům, kde dosud počítače k účtování nepoužívali," prozradila provozní hotelu Panorama Pavla Felcmanová.

Strach z EET nemá ani Petr Macháň z lukavické hospody. V této vesnické restauraci museli omezit provoz na rozvoz obědů a občasné pořádání kulturních akcí. Na vině ovšem není EET, na tu je hospoda připravena. Mnohem větším problémem je nedostatek kvalitních pracovních sil, ostatně jako všude v rychnovském okrese.
„Dokoupili jsme potřebný modul pro EET a prošli školením. I když fungujeme v omezeném provozu, jsme připravení. Nebojíme se, naše tržby jsou tak nízké, jen ať se na ně na ministerstvu podívají," říká hospodský Macháň.

Problémy by mohly nastat při pořádání větších akcí – plesů nebo zábav. A to ve chvílích, kdy se na bar navalí žízniví tanečníci. Vydávat účtenku za každého panáka nebo pivo se zatím Macháňovi nezdá příliš reálné. Zvědavý je také na přístup jednotlivých zaměstnanců hospod – jejich svědomitost a poctivost.

I když už EET nevyvolává takovou paniku jako například na začátku roku, lidé jsou nedůvěřiví. Někteří stále doufají, že se systém nakonec v prosinci nespustí.

„Zákazníci k nám chodí často jen s minimem znalostí o EET. Někteří z nich se ptají, jestli to opravdu budou potřebovat. Berou pokladny jako nutné zlo, o kterém radši nechtějí vědět víc, než je nezbytně nutné. Češi se neradi vyrovnávají s novými věcmi, které po nich někdo chce," shrnuje svou zkušenost poskytovatel technického řešení EET Jakub Žatečka.