VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Macháček: Zrušení Rallye Dakar bylo správné!

Heřmanův Městec - Mezi jedenácti českými posádkami na jubilejním 30. ročníku Rallye Dakar měl být nejstarším účastníkem čtyřnásobný vítěz této maratonské soutěže v kategorii čtyřkolek JOSEF MACHÁČEK. On, ani nikdo jiný ovšem z Lisabonu  5. ledna směr Dakar nevyrazil.

10.1.2008 1
SDÍLEJ:

POUŠTNÍ BOUŘE SE VRÁTILA DO GARÁŽE. Před odjezdem na Rallye Dakar se Josef Macháček tvářil odhodlaně nyní místo bojů v prestižní soutěži čeká jeho čtyřkolka Pouštní bouře v garáži.Foto: Karel Dvořák

Prozraďte své pocity a komentář ostatních závodníků po zrušení slavné rallye?
„Účastnické ohlasy bych rozdělil do tří skupin. Ti, kteří na Dakaru ještě nestartovali, to nesli psychicky nejhůř, nevěřili, že se neodstartuje. Ani jsem se nedivil, když brečeli. Vím, co znamená chystat se na premiérový Dakar, jaké to představuje úsilí a nervy, takže to pro ně muselo být hrozné. Druhou skupinu tvořili jezdci, kteří už s touto rallye mají určité zkušenosti, dostali se do soutěžních týmů a teď jejich snaha přišla vniveč. Vždyť se příště, pokud se pojede, do nějakého týmu nemusejí prosadit. Také ti na tom byli dost špatně. Mně podobní veteráni již jenom zvyšují počty svých dojetí do cíle, případně vítězství. Já už to neberu jako tragédii, ale jako něco nevídaného, co se v historii Dakaru ještě nestalo.“

Ale rozhodnutím organizátorů jste byl určitě také překvapen…
„Byl jsem jedním z mála, kteří při informacích o možném nebezpečí v Mauritánii nevěřili, že by se vůbec nejelo. Doufal jsem, že se pojede alespoň zkrácená verze závodu a třeba po pěti etapách, když by to dál opravdu nešlo, tak by závod zastavili. Ale uznávám, že by to byl zvláštní Dakar a za takové nebezpečí by to rozhodně nestálo.“

Myslíte, že by se útoku teroristů opravdu nemohlo zabránit? Vždyť mauritánská vláda slibovala jako ochranu účastníků rallye množství vojáků a policistů…
„Pokud byly zjištěny kolem trasy skupiny stovek ozbrojenců, tak by se v tak rozsáhlé oblasti daly těžko uhlídat. A při současných praktikách teroristů by znamenalo velké riziko i jejich podstatně menší množství. Vždyť se podívejte na fanatické sebevražedné atentátníky. Stačilo by, kdyby jeden takový šílenec pronikl do doprovodného bivaku po některé z etap rallye, kde na rozloze zhruba jednoho aru bývá někdy až dvě stě lidí. Po odpálení nálože by to byl hrozný masakr. Pokud takové nebezpečí hrozí, tak určitě nestojí za to jet. Ono stačí, že bohužel dochází nešťastnou náhodou k smrtelným nehodám i při tomto závodě, natož kdyby měl někdo zabíjet úmyslně.“

Příprava na Rallye Dakar stojí nemalé prostředky. Dostanete zpět alespoň část z nich?
„Pořadatelé slíbili, že nám do 28. února vrátí startovné, které činí na osobu 13,5 tisíce eur. Další náklady, především na dopravu, ovšem přijdou vniveč. Pojištění nejsme, s tím nikdo nepočítá. Zhruba půlmilionová částka, kterou jsem věnoval do přípravy nové čtyřkolky Pouštní bouře, nazmar nepřijde. Budu ji moci použít na jiné rallye.“

Objevily se spekulace, jestli se Rallye Dakar pojede příští rok, případně s jinou trasou nebo dokonce až v Jižní Americe. Jak vidíte budoucnost tohoto podniku vy?
„V Jižní Americe už se jezdí Argentinská a Brazilská rallye, které patří spolu s Master rallye (Paříž – Peking) k nejtěžším na světě. Proto si myslím, že přemístění Dakaru do Ameriky nehrozí. Z hlediska sponzorů se tam nikdo nehrne, i pro většinu jezdců to je mimo dosah přepravy. Dakar je mediální pojem a doufám, že se v budoucnu opět pojede, i když třeba ne hned příští rok, anebo po změněné trase.“

Chystáte se nějak zúročit náročnou přípravu na Rallye Dakar?
„Pokud dostanu zpět startovné z Dakaru, tak si zaplatím účast na Master rallye. Tohoto podniku jsem se zúčastnil již v roce 2002, ale tehdy závod končil v Soči u Černého moře. Ještě jsem neprojel Kazachstán, Mongolsko a Čínu, takže je to pro mne lákavá výzva. Tato rallye má termín od 12. do 26. června a už možnou účast s týmem spolupracovníků řešíme. Z důvodu členitosti terénu, kdy se jede v méně otevřených krajinách než na Dakaru, hrozí větší nebezpečí ze strany zvířat či jiných překážek, ale délka trasy je srovnatelná – zhruba deset tisíc kilometrů.“

10.1.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Dominik Chlupáč vylepšil o tři vteřiny traťový rekord „Luisy“

Kvasiny - Letošní desetidílný 24. ročník amatérského cyklistického Dobrušského poháru – Memoriálu Martina Hockého pokračoval předposledním závodem, jímž byla Kredo silniční časovka jednotlivců. Závod uspořádal Indigo cycling team Rychnov ve spolupráci s Tri Clubem Dobruška.

Do říjnových sněmovních voleb půjde 22 stran a hnutí

Královéhradecko - V říjnových volbách do Poslanecké sněmovny PČR budou voliči v hradeckém kraji vybírat z 22 politických stran a hnutí. Oproti volbám v roce 2013 je to o čtyři subjekty více.

„Ahoj, jsem Svatava a jsem blázen... blázen do jídla...“

Královéhradecko - Svatava Vašková patří mezi nejznámější a nejúspěšnější současné české foodblogerky. Sama o sobě říká: „Nemám ambici ohromovat vysokou kulinařinou či cukrařinou, na to nemám schopnosti, čas ani prostředky. Ráda bych, aby můj blog především inspiroval…“ Dlužno říct, že se jí to daří. Přesvědčit se můžete sami nejen v našem rozhovoru, ale i na webu Coolinarka.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení