Tak se nám konečně podařilo sejít se na rozhovor…
…ano, je to fajn. Je fajn být zase na pár dní v Česku a odpočinout si.

Řekněte mi, co nakonec vůbec děláte? Když jsme se bavili koncem roku, tak jste přesně nevěděl, kam vás trialový osud zavane.
Jsem doprovod německého trialisty Franziho Kadlece, továrního jezdce španělské značky Gas Gas. Jde o nejlepšího německého závodníka. Je to osmnáctiletý kluk, který byl v roce 2015 na 11. místě v seriálu Mistrovství světa a letos s ním absolvuji kompletní seriál Mistrovství světa i Mistrovství Německa.

Zní to zajímavě, ale co přesně si pod tou vaší novou funkcí máme představit?
Jsme spolu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Každý den spolu trénujeme. Jezdím s ním na závody, kde s ním celý závod také absolvuji. Při závodech pro něj vozím pití, na mé doprovodné motorce máme některé náhradní díly, které v případě pádu v jedné ze sekcí můžeme použít. V kontrolovaných sekcích se společně radíme o volbě stopy a pak ho na nebezpečných místech chytám, aby právě k pádu a poškození stroje nedošlo. Celkový čas na soutěž je totiž takový, že nějaké veliké opravy poškozeného stroje neumožňuje. Někdy se celkový čas na soutěž nestihne ani bez oprav. Například letošní MS v Andoře jsme v časovém limitu nestihli. Tam šlo vcelku o hodně těžkou soutěž.

Tak nám to trochu přibližte?
Kdo byl někdy v Andoře, tak ví, že jde o jedno údolí, kolem něhož jsou vysoké hory. Start soutěže a některé úseky byly v údolí, některé nahoře. Jen pro zajímavost, dle údajů od jednoho ze závodníků zde jezdec při závodě spálil přibližně 3 200Kcal, doprovod dokonce 5 800Kcal. Na motorce ujel za den 74 kilometrů v drsném terénu, nastoupal 3 900 výškových metrů a v akci včetně rozježdění před závodem strávil téměř osm hodin. I to mluví o tom, že to, co dělám, je fyzicky více náročné než samotné závodění. A když k tomu připočtete, že to máte dva dny po sobě, tedy sobota – neděle, dá to docela zabrat.

Kde se na to všechno připravujete?
Přes zimu ve Španělsku a přes léto jsme občas i tady v Česku. I u nás totiž máme v létě docela dobré podmínky, navíc závody v druhé půlce sezóny se více podobají terénům v Česku, než těm ve Španělsku.

A jak často se dostanete domů?
Za první tři měsíce roku jsem byl doma asi pět dnů. Jakmile se rozjela sezóna, tak jsem tu pak už byl častěji, třeba po návratu ze závodu v Japonsku jsem tu byl asi čtyři dny.

To není moc…
…není, ale na více vážně nebyl čas. Museli jsme trénovat, testovat novou motorku a k tomu jsme měli nejlepší podmínky právě ve Španělsku.

Pojďme k tomu, co už máte s Franzim letos za sebou?
Odjeli jsme už závody mistrovství světa ve Španělsku, Japonsku, Německu, Andoře a Francii. Teď nás čeká Belgie, týden na to Velká Británie a za další týden máme exhibiční závod v Mexiku, kousek od Mexika City. Po příletu zpět do Evropy nás čekají zasloužené dva týdny volna, neboť celý srpen je bez závodů, tak je třeba načerpat síly na závěr sezóny.

A jak si prozatím ve světové konkurenci stojíte?
Nyní je Franzi na desátém místě a bude se bojovat o osmou příčku, která je hodně blízko. Přiznám se, že kdybychom skončili na osmém místě v celkovém pořadí Mistrovství světa, tak budu sezónu považovat ze velmi úspěšnou.

Dá se vůbec porovnávat zázemí továrního jezdce s tím, které jste měl vy jako jezdec netovární?
Prakticky nedá. Já jsem spával v obytném voze, nyní spíme po hotelech. Jako tovární jezdec Gas Gasu máme na závodech k dispozici kamion včetně mechanika a například i kuchaře. Zázemí je skutečně perfektní a zmíněná kuchyně v kamionu, kde nám vaří italský kuchař, je naprosto báječná. Vše funguje bezvadně a naprosto profesionálně.

A co vaše závodní ambice?
Už nezávodím, nemám na to vůbec čas. A přiznám se, když vidím situaci českého trialu, kde v nejlepší kategorii závodí tři jezdci, vůbec mě nemrzí, že MČR nejedu. Ten úpadek v českém trialu je tragický a úroveň šla hodně dolů.

A vaše plány do budoucna?
To uvidíme. Myslím si, že svou současnou práci dělám dobře, o čemž svědčí i nabídky, které dostávám. Ale po sezóně bude čas si sednout a v klidu vše rozmyslet. Před rokem by mě ani nenapadlo, že dnes budu tam, kde jsem. Žádný Čech se nedostal tam, kde jsem teď já. Jsem svým způsobem takový průkopník a jediný Čech, kterého v kolotoči MS můžete potkat. Takže, uvidíme. (mr, js)