VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auto potluče vždy napřesrok

Ústí n. O. - Zkušený formulový jezdec Milan Svoboda svoje auto pořádně pomačkal letos ve Šternberku.

27.9.2009
SDÍLEJ:

Milan SvobodaFoto: archiv

Mezi českými vrchaři patří mezi nejzkušenější. Pětačtyřicetiletý
MILAN SVOBODA
má ale bohaté zkušenosti i z okruhových závodů. V Ústecké jednadvacítce je statisticky mezi nejúspěšnějšími závodníky a ve městě se objevil také během sportovního odpoledne pro děti, které nedávno pořádal ústecký autoklub. Jeho dvoulitrová Dallara byla v obležení malých i velkých fandů.

Jste jedním z nejzkušenějších českých vrchařů, jak vypadaly vaše motoristické začátky?
Začínal jsem v patnácti na motorce, pak jsem několik let jezdil motokáry. Zkoušel jsem také Fiesta cup.
A přechod od auta k formuli?
No když přišly formule, tak nejdřív národní třináctistovka, pak čtrnáctistovka. Měl jsem také dvoulitrového Reynarda, teď asi pátým rokem jezdím Dallary. Ale věnoval jsem se také okruhům.
Máte tedy zkušenosti i s okruhy?
Ano, jezdil jsem i plechová auta, okruhy.
Výlet do Ústí z domovského Pelhřimova je výjimkou, nebo se podobných akcí sem tam účastníte?
Občas ano. Na tuto mne pozval Urban, který zároveň dělá ředitele závodů do vrchu, kterých se účastním pravidelně.
V Ústecké jednadvacítce patříte k těm nejlepším.
Snad deset let jsem tady nevynechal jediný závod. Už jsem tady párkrát vyhrál absolutně. Letos se mi to nepovedlo, vyhrál jsem pouze třídu, celkově jsem skončil čtvrtý. Na Ústí mám ale pouze nejlepší vzpomínky, dobře se tady cítím.
Jak byste ohodnotil trať ústeckého závodu?
Patří k mým oblíbenějším v rámci celého seriálu závodů mistrovství Evropy. Je to krásná trať, není rychlá, ale technická. Navíc je dobře zabezpečená. Patřím totiž mezi jezdce, kteří se snaží o zvýšení bezpečnosti závodů.
Vidíte právě v tomto nějaký nedostatek, problém?
Obecně je to hodně velký problém. Jsou pořadatelé, kteří vůbec nereagují na naše připomínky a poznámky. Ale to se o těch ústeckých říci nedá, ba naopak. Organizace Ústecké jednadvacítky je na špičkové úrovni.
Na akci jste se představil společně s Jiřím Janákem, který závodí výhradně okruhy. Co u vás naproti tomu převážilo pro vrchy?
Tak především finanční stránka, protože okruh je finančně velice náročný. Pokud jedete na takový závod, musíte na místě s předstihem testovat, což samozřejmě stojí peníze. Ojíždíte gumy, techniku. To pro závody do vrchu neplatí. Přijedete na závody v pátek, v sobotu a neděli odzávodíte a jedete domů. Závody do vrchu jsou také víc o adrenalinu.
Dá se hovořit o úbytku konkurence, projevuje se skutečně horší finanční situace i na kopcích?
Takhle, aut obecně ubylo. Ale špička v České republice i Evropě pokračuje dál. A naopak bych řekl, že je daleko silnější, než bývávala.
A co vaše letošní sezona, jak se vyvíjí?
Jezdím Mezinárodní mistrovství České republiky a mistrovství Evropy. V tom prvním jsem v absolutním hodnocení kolem čtvrtého, pátého místa, dvoulitrovou třídu vedu. V Evropě není tahle třída vypsána, byl jsem pátý, po posledním závodu jsem spadl na osmé místo. Musel jsem jej vynechat z finančních důvodů.
Jezdíte v dvoulitrové formuli značky Dallara. Kolik svede auto jet?
Na okruhu v Brně je maximálka okolo dvě stě čtyřiceti, ale jsou pochopitelně i rychlejší okruhy. Šlo by asi dvě stě osmdesát, záleží na zpřevodování. V kopcích jedeme samozřejmě kratší převody.
Dallaře je teď sedm let, už se vám ji někde v kopcích podařilo, lidově řečeno, rozštípat?
Každý druhý rok s ní bouchnu. Ale letos mám zrovna ten druhý rok (smích). Bouchnul jsem ji ve Šternberku na mistrovství Evropy docela hodně, utrhlo se mi to zhruba ve sto šedesáti kilometrové rychlosti, trefil jsem svodidlo a z auta moc nezbylo. Zatím mám ale obrovské štěstí, musím zaklepat.
Počkejte, z těch zprohýbaných plechů se zase dala dohromady formule, s níž jste přijel do Ústí?
Jasně, auto jeden týden závodilo ve Šternberku a hned za týden v Německu. A tam jsem dokonce zajel traťový rekord. Vypadá to složitě, ale tak složité to není.
Patříte mezi jezdce, kteří svůj vůz nějak familiérně pojmenují?
Tak to ne, především mám auta dvě. Mechanici je ale pojmenovávají podle toho, kdo s nimi zrovna jede.
Jak byste hodnotil vaše účinkování v letošní sezoně? Spokojenost, nebo rychle zapomenout?
Mám letos super výsledek ze Španělska, kde jsem zajel druhé místo absolutně. Letošní sezonu považuji, krom již zmiňované rány ve Šternberku, za docela úspěšnou. Proti loňskému roku se nám podařilo zrychlit, je to o něco málo lepší, než jsme očekávali.
Takže sečteno, podtrženo, jste spokojen?
Já nejsem nikdy spokojen (úsměv).

JAN POKORNÝ

27.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Okresní „osmička“ před startem sezony

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Chybí stovky lidí, přitom vyrostla další fabrika

Rychnovsko - Rekordně nízká nezaměstnanost trápí snad všechny firmy v rychnovském okrese. Problém je ve službách i ve fabrikách.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení