Před jedenácti lety se počet mrtvých šplhal ke stovce, v roce 2003 jich policisté v Královéhradeckém kraji napočítali celkem devadesát jedna.

Vloni jich bylo v uvozovkách pouze pětatřicet, o dva méně než v roce 2013. „Nezdá se to moc, ale jsme rádi za každý posun," řekl Petr Dušek, šéf krajské dopravní policie. tedy takzvaných bílých košil.

Letošní rok však nezačal příliš optimisticky, včera zemřel na krajských silnicích už čtvrtý člověk. Sedmadvacetiletý řidič nepřežil nehodu nedaleko Hradce Králové.

„Může za to i počasí," upozornil Dušek. Ano, nedostatek sněhu a teplo paradoxně nepřeje bezpečnosti na silnicích. V zimních měsících bývá tragických bouraček méně, protože jsou řidiči obezřetní.

„V roce 2007 problém v celém Česku kulminoval, tehdy zemřelo na silnicích více než tisíc lidí," připomněl ředitel krajské policie Martin Červíček, jenž v letech 2012 až 2014 působil jako celorepublikový policejní ředitel.

„Pak ale začala prevence. Doprava se stala skoro tématem číslo jedna," vysvětlil, co také přispělo ke změně – nutno říct – děsivých poměrů.

Statistika: Počet mrtvých v kraji
rok                počet mrtvých
2003                        91
2004                        76
2005                        55
2006                        65
2007                        48
2008                        57
2009                        53
2010                        57
2011                        57
2012                        57
2013                        37
2014                        35
Zdroj: Policie ČR

Hodně „šílenců" 
se vybodovalo

Cepování veřejnosti není jediným důvodem, proč se situace vylepšila. Dalšími jsou vylepšené silnice, modernější auta a také vliv bodového systému.  „Hodně z řidičů se vybodovalo, což je také znát," pronesl Dušek.

„Policisté jsou víc vidět. Nejde primárně o represi, ale o to zklidnit dopravu a řídit její intenzitu. A také postihovat největší šílence na silnicích," přidal se Červíček.

Ale zpět na silnice v Královéhradeckém kraji. Z pětatřiceti mrtvých v loňském roce jich bylo patnáct na silnicích první třídy. Mezi nejnebezpečnější úseky patří například tah od Hradce na Jaroměř, Náchod a Polsko.

Devět lidí zemřelo na silnicích druhé třidy, stejný počet na třetí a dva na místních komunikacích. Osm bylo cyklistů, čtyři motorkáři a jeden chodec.

„Hodně bylo těch nemotorizovaných," upozornil Dušek. „Je to i tím, že třeba v noci nepoužívají cyklisé reflexní prvky," vysvětlil.

… do letošních statistik přibyla další tragédie

Vysoká nad Labem - Ta cesta je velmi nepříjemná - a především ráno či odpoledne frekventovaná.

V úterý se její zákeřnost potvrdila. Nedaleko Vysoké nad Labem, obce u Hradce Králové, se čelně srazila dvě osobní auta.

Tragická nehoda u Vysoké nad Labem.Následky byly fatální: 
v jednom z aut zemřel sedmadvacetiletý řidič, pětatřicetiletá žena, jedoucí ve druhém, byla s těžkými zraněními převezena do nemocnice.

Policisté a hasiči se o bouračce dozvěděli po sedmé hodině. „K čelnímu střetu došlo na horizontu," popsala tisková mluvčí policie Lenka Burýšková, co její kolegové na místě zjistili.

„U vozu Ford Fiesta bylo nutné přestřihnout a odklonit středový sloupek a odstranit část střechy tak, aby řidiče bylo možné z vozu vynést. Muž byl v bezvědomí a hasiči u něj zahájili resuscitaci," doplnil ji mluvčí hasičů Ondřej Sezima. Přes jejich snahu řidič zemřel.

Doprava, jíž řídili policisté, musela být po události odkloněna přes nedaleké Opatovice nad Labem.