A protože televizí, počítačů a telefonů není nikdy dost, tak se hned další den, na tzv. „Černý pátek", vydávají zahájit předvánoční nákupní sezonu. Je to dobře vymyšleno, člověk se posilní a pak se jde prát do obchoďáku o kus elektroniky.

Samozřejmě že tradice Dne díkůvzdání za ty roky degradovala na pouhou oslavu konzumu, a to za značného přispění ministerstva propagandy. „Strýček Sam tě potřebuje, občane!" Patriotismus zdá se být vždy silným motivem pro obětování života v době války, svobody v době strachu před muslimy a peněz v době finanční krize. „Čím více utratím v obchodech, tím lépe se bude dařit naší ekonomice," slýchávám zde poměrně často. Jen jestli to není trošku jinak s tím strýčkem v klobouku a s bradkou!

„Je to šílené!" píší noviny o animozitě lidí při zdolávání všeho, co jim stojí v cestě ke zlevněné televizi či počítači. V tom jim dávám za pravdu, ale nejsou to právě ta samá média, která programují lidi k takovému chování?

Celá západní konzumní společnost je z velké části sycena strachem z neschopnosti vlastnit a užívat ten či onen produkt. Strach je nejlepší obchodník. Utrácení peněz, které nemám, a za věci, které nepotřebuji, v době finanční krize, to chce opravdu silný žaludek, anebo moc nepřemýšlet. Lidé v domnění, že pomáhají US ekonomice, se zadlužují a naspořené peníze doslova lopatou vhazují do jedné velké pece, kterážto jako 80 procent dalších výrobků na americkém trhu je Made in China. Ha!

A co na to strýček Sam? Ten si pomalu zvyká na svůj nový rýžový klobouk a opakuje si slovíčka v mandarínštině. Jedno je jisté, Američané ztratí na váze, poněvadž Steve Jobs nestačil uvést na trh iPhone, který se dá sníst.

Filip Šorf, Choltice, t. č. již sedmým rokem v USA