Každoročně v něm Asociace českých filmových klubů nabízí filmy, z nichž většina patří do zlatého fondu světové kinematografie.

Letošní 16. ročník je zaměřen na temné a potlačené obzory hlavních hrdinů, představí kolekci filmů věnovaných tradičnímu žánru kinematografie, filmu noir.
„Filmy noir vynikají pesimistickým tónem a expresivním stylem, akcentujícím obraz temného, nepřehledného a nebezpečného světa, v němž se rozehrávají často dosti spletité příběhy. Utkvívají v paměti díky až hmatatelnému prožitku klaustrofobických prostorů a stísňující atmosféry, jež mají často schopnost přetrvat v paměti déle než vlastní filmový příběh,“ přibližuje žánr filmový publicista Jakub Kučera.

Letošní přehlídka nabízí osm filmů, které jsou průřezem tvorby od roku 1946 až do roku 2009. Dobruška si pospíšila, s prvním filmem přijde už v úterý. „Do Projektu 100 jsme zapojeni třetím rokem, nebylo to jednoduché,“ vzpomíná Pavel Štěpán, vedoucí zdejšího kina. „Často se jedná o filmy, které mají jen jednu kopii, takže dostat se mezi vybraná kina nebylo snadné. Již zítra od 20 hodin uvedeme Bílou stuhu. Film natočil Michael Haneke, s tímto snímkem zvítězil v loňském roce na festivalu v Cannes, Evropská filmová akademie jej označila za nejlepší film roku. Další filmy budou následovat každé úterý až do 6. 4., domácí tvorba bude zastoupena snímkem Juraje Jakubiska.“

Seznam filmů a jejich hodnocení nabízí organizátoři v tištěném materiálu nazvaném Filmové listy Projektu 100, v informačním centru v Dobrušce je dostanete zdarma. Závěr recenze na Bílou stuhu, snímek o podivných nehodách v rakouské vesničce na začátku 20. století, zní vskutku „noirovsky“: Je to detektivní mystérium a špičkové dobové drama, které přes veškerou svou nevstřícnost vlastně vtahuje diváky do děje a nutí je porozumět jádru problému. Bílá stuha pracuje jako zlověstně dokonalý stroj na terorizování publika, které ovšem podléhá jeho zvláštnímu kouzlu, protože tuší, že tato lekce má mnohem hlubší smysl. (da)