DIASHOW: Celá rodina opět na cestách, tentokrát za výjimečným kouzlem Havajských ostrovů

Rychnovsko - Letní a zimní putování přírodními divy Tichomoří.

28.11.2008

Leoš Šimánek u projektoruFoto: Archiv Leoše Šimánka

Nová velkoplošná panoramatická diashow cestovatele Leoše Šimánka zavede zájemce o přírodu a dobrodružství opět do pozoruhodné oblasti zeměkoule. Jmenuje se „Havajské ostrovy - Letní a zimní putování za přírodními divy Tichomoří“ a na několika stovkách snímků přiblíží souostroví jako přírodní unikát, jenž nemá na světě obdoby. Světovou premiéru zažilo opět Šimánkovo rodiště Choceň: 5. října v 15 a 19 hodin v sokolovně. Po zastávkách v dalších 57 městech Čech a Moravy obstará derniéru Praha – Kobylisy: 5. dubna 2009 v Kulturním domě Ládví v 15 a 19 hodin. Shodný název jako diashow má i nová Šimánkova fotografická kniha.

Rodina v akci
Leoš Šimánek s manželkou Lenkou a dětmi Jakubem a Veronikou prošli a projeli šest z hlavních ostrovů archipelagu v létě i v zimě, takže je poznali jako málokdo. Autem, na koních, horských kolech, pěšky i na kajacích podél pobřeží se dostali do hodně odlehlých partií. Záměrně se vyhýbali místům přeplněným turisty. Obdivovali nádherná zákoutí přírody, úchvatné liduprázdné pláže s pískem rozličných barev i divoké scenérie pobřežních skal formovaných oceánem.

V lávovém lese
Sopky vytvářejí typické výškové dominanty těchto ostrovů nacházejících se na obratníku Raka. Mauna Kea (4205 m) na ostrově Hawaii čili Velkém ostrově se považuje za nejvyšší horu světa, měřeno ode dna oceánu. „Na Hawaii je nejčinnější kráter světa Puu Oo, z něhož začala láva vytékat před pětadvaceti lety a stále ještě teče. Když jsme tam byli, sice až do oceánu už nestékala, ale viděli jsme ji žhavou. Zážitky na celý život jsme si odnesli z národního parku Volcanoes National Park. Šli jsme kráterem Kilauea Iki, pak jsme si v Hilu vypůjčili horská kola a projeli jsme kus cesty pralesem nad pobřežím na pláň podobnou měsíční krajině. Tam před desítkami let spálil proud lávy vegetaci a vytvořil tak zvané lávové stromy, hodně zvláštní soubor přírodních skulptur. Nakonec jsme dorazili k lávovým proudům, jež zatarasily silnici koncem minulého století, takže jsme se pohybovali v poměrně čerstvé tmavé čedičové lávě,“ popsal setkání se sopkou cestovatel Leoš Šimánek.

Největším kráterem
Jinou zkušenost se sopečnou krajinou získali na sousedním ostrově Maui v kráteru Haleakala. Tento vulkán s nejrozlehlejším kráterem světa (kalderou) vystupuje do výšky nad tři tisíce metrů. „Chtěli jsme slézt na dno této kaldery k jednomu menšímu kráteru, nakonec jsme ji však prošli celou. Byla to neplánovaná túra: na dno jsme se dostali rychle, návrat na okraj kráteru nám však znemožnily ´klouzavé písky´, a tak jsme pokračovali po dně dál. Narazili jsme tam na fascinující rostlinu zvanou stříbrný meč: roky se vytváří v podobě koule, pak z ní vyroste stvol se stovkami květů a po odkvětu naráz zahyne. Je to endemit, stejně jako berneška havajská, husa, kterou jsme viděli i na ostrově Kauai,“ pokračoval Leoš Šimánek.

Jak se fotí velryby
Plejtváci - keporkakové, to byl prakticky hlavní cíl druhé, zimní cesty na Havajské ostrovy. Pozorovali je před lety u jižního pobřeží Aljašky jako dospělé jedince, rodí se však při pobřeží těchto ostrovů. „Chtěl jsem je vidět i tady, mít dost času na fotografování. Kapitán lodi, jenž nás za velrybami vezl, věděl, kde se zdržují, bez něho bychom je nenašli. Poprvé jsme viděli jenom jiné menší velryby a delfíny, podruhé jsme měli štěstí a pozorovali jsme dospělé keporkaky i mláďata. Vyfotil jsem dokonce i hlavu jedné velryby. Fascinoval mě hlavně ten fenomén putování velryb: narodí se u Havajských ostrovů, pak se vydají na tisíce kilometrů dlouhou cestu k pobřeží Aljašky za miliónovými hejny huňáčků. Loví je zvláštním způsobem: objíždí hejno huňáčků a vypouští vzduch, rybky zůstanou v jakési zácloně, jak jsem to vypozoroval, pak velryba vyrazí z hloubky a shromážděnou potravu do sebe doslova hrne po metrácích,“ líčil nevšední poznatek Leoš Šimánek.

Pacifik a lyžování
„Když jsme byli v zimě na ostrově Hawaii, lyžovali jsme uprostřed oceánu,“ připomněl Leoš Šimánek další zajímavost. „Zrovna před Vánocemi hodně sněžilo, sníh ležel od vrcholu sopky Mauna Kea do nadmořské výšky 3200 metrů. Silnici na sopku museli dokonce upravovat sněhovou frézou, okraje vozovky vytvořily vysoké bariéry sněhu, což je při pomyšlení, že jste na Havaji, dost nepředstavitelné. Potřebujete ale auto s motorem ´naštelovaným´ na horské výšky. My jsme si půjčili auto vhodné tak na cestu podél moře, takže ve výšce kolem 3500 metrů auto zkolabovalo. Měli jsme štěstí, byla to hranice sněhu, vzali jsme ruksaky na záda a na horolezeckých lyžích se stoupacími pásy jsme vylezli do výšky 4150 metrů. Odtud jsme sjeli dolů skoro sedm set výškových metrů na lyžích, což byla nádhera. Za hodinu jsme se dostali autem zpět k moři, večer jsme se už zase koupali a pozorovali západ slunce,“ popsal zážitky jediného dne cestovatel. Jeho manželka Lenka vystihla onen den velmi trefně: „Tak to je ta pravá Havaj!“ Leoš Šimánek nepřeslechl výstižné „hodnocení“ a zakončil jím svou novou publikaci o tomto archipelagu.

Na Mauna Keu se dostali Šimánkovi již v létě, kdy na vrcholku nebylo po sněhu ani památky. Poprvé měli impozantní rozhled na ostrov doslova hýřící na každém kroku nevšedními přírodními krásami a na nekonečné vodní pláně Tichého oceánu.

Diváci chtějí Rusko
Příští diashow vznikne na nesčetná přání diváků a čtenářů. Kniha „Rusko - Země plná překvapení“ se stala Šimánkovým bestsellerem, vyšla letos již počtvrté a zaznamenala putování napříč Ruskem v roce 1990, podobně jako stejnojmenná diashow.

„Cesta to byla jedinečná, neopakovatelná, neuvěřitelnými zážitky doslova nabitá. Sovětský svaz přestával v té době existovat, v některých částech jeho území se formovaly nové samostatné státy. Byla to zřejmě moje nejzajímavější cesta, a tak o ní na příští rok vytvořím nově sestavenou diashow a doplním ji spoustou obrázků, které jsem dosud nepublikoval. Derniéra v Praze v roce 2010 připomene zároveň dvacáté výročí této cesty,“ plánuje Leoš Šimánek.

… a příště Austrálie
Ale to není všechno. „Přišli jsme na chuť Pacifiku - po pobytu na Novém Zélandu, na Aljašce a Havajských ostrovech. Právě tady nás napadlo poznat Tichý oceán ještě na západě, v Austrálii. Celé příští léto věnujeme putování po tomto červeném´ kontinentu ve směru pohybu hodinových ručiček. Poznáme pobřežní oblasti na jihu, západě i severu a skončíme na východním tichomořském pobřeží,“ uzavřel Leoš Šimánek. O Austrálii vznikne pro milovníky cestování a dálek kniha a diashow za dva roky. Na www.leossimanek.cz získáte o cestovateli, jeho publikacích, internetovém knihkupectví a diashow více zajímavých informací.

JIŘÍ KONÍČEK

S kovbojkou napříč největším rančem Havaje

LEOŠ ŠIMÁNEK
Havajské ostrovy/ Ostrov plný kontrastů. Tak se také nazývá Big Island. Je to velmi výstižné, žádný z ostatních není tak různorodý.
A jedno místo na něm se úplně vymyká představám o Havaji. Je to jeho nejsevernější hornatá část, nazývající se Kohala. Příroda mně tam připomíná spíše severní Německo než krajinu na tropickém ostrově. Do šířky a dálky se rozkládají louky, tu a tam lesík, či háj. Jen to moře v dálce v Německu schází.
Tato část ostrova je náš další cíl. Projíždíme kovbojským městečkem Waimea a hned za ním odbočujeme přímo na sever. Vystoupáme do tisícimetrové výšky. Často zde prší a vše kolem je sytě zelené. Dobytku se zde výborně daří, tak vypasené krávy se jen tak někde nevidí.
Silnice se klikatí mezi oplocenými pastvinami. Po levé straně se na louce pasou koně
a v dálce jsou vidět tmavočervené budovy.
„Jakube, hned zastav! Musím se na ty koně zajít podívat!“ nařizuje jeho mladší sestra.
Zvířata zvědavě přiběhnou blíž a Veronika je nadšením celá bez sebe. Opodál vidíme průchod v plotě, kterým sice projde člověk, ale kůň se jím ven z pastviny nedostane. Vejdeme na louku a kolem dalšího stáda se přibližujeme k budově. Tam vidíme dívčinu, jak chodí mezi koňmi s vědrem v ruce.
Brzy jsme u ní a ptáme se: „Nevadí, že jsme sem, jen tak, bez zeptání, vlezli? Dcera si chtěla jen pohladit koně.“
„Nevadí, ať si je klidně hladí, oni to mají rádi.“
Veronika obchází jednoho po druhém, všichni drží jako beránci.
„Tady ten je můj,“ řekne dívka a ukáže na krásného hnědáka. „Pracuju tady jako paniolo a jen co ostatní koně dostanou oves, vyrazím si na něm dolů hnát jedno ze stád krav. Pak mám zbytek dne volno.“
Je sdílná a tak se ptám: „Proč si říkáš paniolo?“
„Tak se tady na Havaji říká kovbojům, ani nevím proč.“
„Mohli bychom ti nějak pomoct?“ nabízí se Jakub.
„Klidně, vezmi kýbl a zajdi tamhle k těm koním,“ ukáže na skupinku, kolem které jsme před malou chvílí přišli, „a každému dej trošku. Alespoň budu rychleji hotová a dřív vyrazím.“
Chvíli ji pozorujeme a pak se zeptám: „Je možné si tu vypůjčit koně a udělat si na nich vyjížďku?“
„Určitě! Jsme na to zařízení, ale dnes tady nikdo není,“ odpoví.
„A mohli bychom si někdy vyrazit s tebou?“ chce vědět Jakub, který se mezitím vrátil s prázdným kbelíkem.
„Proč ne, zítra nemám žádnou naléhavou práci. Promluvím se šéfem, aby od vás za půjčení koní moc nechtěl,“ řekne, uklidí vědra, vyskočí na svého hnědáka, pískne na psy a zavolá: „Mimochodem, jmenuji se Linda. Zítra na viděnou!“
Stany si postavíme u nedalekého lesíka. Nemá cenu někam jezdit a pak se sem zase brzy ráno vracet.
Vstáváme se sluníčkem. Vítr, který včera silně foukal, se naštěstí utišil. Asi bude krásný den.
Sbalíme se a zajedeme k budově ranče.
„Tak vás vítám,“ řekne s radostí Linda a dodá: „Už jsem mluvila se šéfem. Slíbil, že vám udělá super cenu.“
Mezitím co ostatní sedlají koně, vyřizuji finanční záležitosti. Půjčení koní opravdu moc nestojí.
„Jak se ti líbí?“ ptá se dcera a ukazuje na svoji klisnu a pokračuje: „Tobě Linda vybrala tady toho velkého hřebce. Prý je ale hodně temperamentní.“
Vše je připraveno, vyšvihneme se do sedel a cváláme za Lindou. Chce nám ukázat z ranče co nejvíc.
Jedeme po loukách, mezi zalesněnými kopečky, brzy se otevře výhled na moře a na ostrov Maui se sopkou Ha〜leakala, jejímž kráterem jsme před časem pochodovali. Ukáže nám stáda hovězího dobytka, o které se stará.
Před návratem se sjíždíme dohromady. Koně jsou celí splavení, necháme je odpočinout.
Díváme se společně na moře. Chvíli kovbojku pozoruji, ona to vycítí, otočí se v sedle a řekne: „Já tenhle kraj prostě miluju!“
Se zalíbením pohlédne na louky a moře.
„Je tu opravdu nádherně!“ přitakává Lenka.

PROGRAM DIASHOW VE VÝCHODNÍCH ČECHÁCH

RYCHNOV NAD KNĚŽNOU (Ne) 30.11., 15.00 a 19.00 hod., (Po) 1.12., 15.00 a 19.00 hod., Společenské centrum, Panská 19
Předprodej: Rychnovská cestovní agentura, Staré nám. 68, tel.: 494 535 007
NOVÉ MĚSTO NAD METUJÍ (Út) 2.12., 19.00 hod., Kino 70, B. Němcové 720
Předprodej: Městský klub, Nerudova 142, tel.: 491 470 358
NÁCHOD (St) 3.12., 19.00 hod., Městské divadlo Dr. Josefa Čížka (Beránek), T. G. Masaryka 74
Předprodej: Informační a cestovní centrum, Kamenice 144, tel.: 491 420 420
ÚPICE (Čt) 4.12., 19.00 hod., Divadlo Aloise Jiráska, Chelčického 216
Předprodej: Kniha Hana Nývltová, Pod městem 185, tel.: 732 873 950
HRONOV (Pá) 5.12., 19.00 hod., Jiráskovo divadlo, Náměstí Čs. armády 500
Předprodej: Městské kulturní středisko, Náměstí Čs. armády 500, tel.: 491 483 314
ČERVENÝ KOSTELEC (So) 6.12., 17.00 hod., Divadlo J. K. Tyla, Komenského 537
Předprodej: Prodejna tabáku Dali, Sokolská 26, tel.: 491 463 174
HRADEC KRÁLOVÉ (Ne) 7.12., 15.00 a 19.00 hod., (Po) 8.12., 19.00 hod., Aldis, Eliščino nábřeží 375
Předprodej: Informační centrum, Gočárova 1225, tel.: 495 534 482; Informační centrum, Velké nám. 165, tel.: 495 580 492
Dům knihy, Ulrichovo nám. 762, tel.: 495 534 971; Knihkupectví Lejhanec, tř. Míru 65, Pardubice, tel.: 466 615 241.
Více informací nejen o projekcích, ale i dalších plánech světoznámého cestovatele na: www.leossimanek.cz
28.11.2008 VSTUP DO DISKUSE

Ilustrační foto

Okresní „osmička“ před startem sezony

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Chybí stovky lidí, přitom vyrostla další fabrika

Rychnovsko - Rekordně nízká nezaměstnanost trápí snad všechny firmy v rychnovském okrese. Problém je ve službách i ve fabrikách.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.