Tím prvním byly královské nástroje, které se podařilo v nedávné době zachránit nebo je jejich záchrana těsně před dokončením.

Další, co měly obě akce společné, byl interpret – špičkový polský varhaník Marek Perucki, který koncertuje po celém světě a je také profesorem na Hudební akademii v Gdaňsku. Mimo to zasedá v porotách mezinárodních soutěží, je prezidentem společnosti „Musica Sacra“ a také ředitelem filharmonického orchestru v Gdaňsku.

Třetím, co spojovalo tyto koncerty, se stala videoprojekce, přenášející dění z kůru na plátno před oltářem, aby si posluchači mohli ještě více vychutnat umění umělce.

V sobotu 14. Října se Marek Perucki představil v rámci festivalu F. L. Věka v Husově sboru v Dobrušce, kde se nachází nástroj z roku 1904, postavený renomovanou německou firmou A. Schuster & Sohn Orgelbau ze Zittau, jenž prošel celkovou obnovou před dvěma lety. Zahrál mimo jiné skladbu svého krajana Mieczysława Surzyńskiho, největší potlesk si však vysloužilo provedení svižné Suity Hevelius současného autora Juliena Breta.

Koncert pokračoval a po varhaníkovi z Polska se na scéně“ objevil Five Star Clarinet Quartet, do něhož profesoři Hudební fakulty Akademie múzických umění Jiří Hlaváč a Vlastimil Mareš povolali své nejúspěšnější žáky Jana Macha a Irvina Venyše, aby s nimi zformovali klarinetové kvarteto, jehož krédem je především kvalita, a proto je možné tento soubor slyšet jen při výjimečných koncertech a festivalových vystoupeních.

Jednotlivé skladby uvedl zajímavým průvodním slovem prof. Jiří Hlaváč. Závěr festivalového koncertu patřil Ebony Suite, kterou také sám složil a jejími jednotlivými částmi vzdal hold čtveřici českých klarinetistů – prof. Vladimíru Říhovi, Ferdinandu Havlíkovi, Milanu Kostohryzovi a Karlu Kraugartnerovi.

Ještě předtím, než zazněly úvodní tóny této suity, ocitoval autor slova českého muzikologa Jiřího Berkovce, jenž řekl: „Hudba je jako žena, protože roztomilostí dětských krůčků zraje do krásy a věkem získává na úctyhodnosti.“

Potlesk posluchačů ocenil nejen tuto myšlenku, ale především nesporné umění všech špičkových interpretů, které si mají příznivci krásné hudby možnost pravidelně vychutnávat díky festivalu F. L. Věka.

Už o den později, v neděli 15. října, prezentoval varhaník Roman Perucki svoje umění na dopoledním benefičním koncertu Pro varhany v kostele sv. Prokopa v Přepychách. Koncert se stal dalším krůčkem k dokončení celkové obnovy nástroje z roku 1872, který prochází od roku 2015 celkovou náročnou obnovou.

Přestože jsou přepyšské varhany stále ještě v plné péči odborníků, dokázaly posluchačům, že jejich pomoc, kdy formou dobrovolného vstupného přispívají na sbírkové konto určené na tento projekt, má smysl a že odkaz, který zanechal regionu rychnovský varhanář Amand Hanisch, bude ve velmi krátké době připraven sloužit dalším generacím obyvatel Přepych i Podorlicka. Shromáždit zbývá už pouze 17 402 korun.

Dana Ehlová