VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na kole do práce, do školy, ale hlavně do hor!

Rychnovsko - Kombinace cyklobusu s kolem a poznávání polského příhraničí patří v současnosti k nejoblíbenějším variantám cykloturistiky na Rychnovsku. Jako druhá, ryze praktická možnost slouží cyklostezky k dopravě mezi méně vzdálenými městy, kdy po nich dospělí pendlují za prací a děti do škol.

3.6.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační obrázekFoto: Jan Jelínek

Stezka i špacír

Obyvatelé Týniště nad Orlicí a okolí využívají dvě trasy. Stezka Týniště – Petrovice – Třebechovice vznikla jako pragmatické řešení, slouží především dopravě za prací a do školy.

,, Lidé z Petrovic se po ní bezpečně dostanou do Týniště, maminky nemusí mít strach o děti, které jezdí na kole do školy,“ upřesnil starosta Týniště nad Orlicí Jaroslav Matička. Využívají ji rovněž bruslaři.

Jaroslav Matička však upozorňuje na ještě krásnější cyklotrasu, spojnici mezi oběma obcemi, která vede lesem.

„Místní lidé jí říkají špacír. Měří přibližně deset kilometrů. Vede nádhernou přírodou, na trase cyklisté míjejí pět rybníků, rostou zde obrovské staré duby,“ připomněl starosta neopakovatelnou atmosféru. Turisté a lidé, kteří chtějí relaxovat, více směřují právě sem.

Pro pendlování mezi Opočnem a Dobruškou si přejí cyklostezku také obyvatelé Opočna a Dobrušky.

Dobruška nyní řeší výkup pozemků od stávajících majitelů. Opočno má situaci usnadněnou, jelikož stezka pak naváže na stávající silnici. Ta ztratí do budoucna význam, vybuduje se zde obchvat.

Do hor

Turisté s koly využívají stále častěji cyklobusy, kterými se nechají dopravit na Šerlich, odtud se spouštějí po trasách Orlických hor, často i do polského pohraničí, které láká po zrušení hranic. Neustávající zájem o tyto trasy potvrdila vedoucí Městského informačního centra v Rychnově nad Kněžnou Lenka Poniklová. Dodala, že rovněž fungují jako informační centrum pro Polsko.

Upozornila na novou cyklomapu Orlických hor a blízkého polského příhraničí, kde jsou uvedená také cyklobusová spojení. Mapa je turistům k dispozici zdarma.

Výchozím bodem, ze kterého nebo do kterého často cyklisté vyjíždějí, je také Rokytnice v Orlických horách.

Nejčastěji se však cyklisté nechají cyklobusem vyvézt na Šerlich a potom sjíždějí po Jiráskově stezce k Zemské bráně nebo do Rokytnice, podél polské hranice, nebo na druhou stranu do Deštného v Orlických horách. Pokud se ubytují v Rokytnici, vyrážejí často směrem na Říčky v O. h., Zakletý a zpátky k pevnosti Hanička. „Turistům bych na trase doporučila chráněné dílny Kopeček v Bartošovicích v Orlických horách, kde se dozvědí, jak se vyrábí keramika, spřádá vlna, tkají koberečky a vznikají další umělecké výrobky,“ řekla pracovnice rokytnického Infocentra Karolína Gallová.

Cyklisté vítáni

Orientaci mezi restauračními a ubytovacími zařízeními usnadňuje certifikace s názvem Cyklisté vítáni. Zároveň označuje ta zařízení, kde jsou na jejich příjezd připraveni. Systém certifikace garantuje Nadace Partnerství, která ze 63 certifikovaných zařízení v Královéhradeckém kraji ocenila i rekreační zařízení Horalka ve Sněžném v O. h.

Porota ocenila hlavně vstřícnou atmosféru a profesionální služby personálu. „Zařízení nabízí kvalitní služby a vychází cyklistům vstříc. Kladně je hodnotí i návštěvníci stránek www.cyklistevitani.cz ,“ vysvětlil udělení titulu hodnotitel v Královéhradeckém kraji Jaroslav Moselský.

(zen)

-----------------------------------------------

Tip na výlet

Stokilometrový cyklovýlet do polského Zieleniece, na Velkou Deštnou a zpátky

Okolo Orlických hor

Výlet okolo pohraničních Orlických hor musí vést po české i polské straně. Cyklisté pozor na kvalitu polských silnic! Skrývají četná nepříjemná překvapení. Jejich kvalita je silné kafe i na našince. Krásná příroda podél Divoké Orlice však všechny cyklistické strasti vynahradí.

Začínáme v Deštném v Orlických Horách u hotelu Národní dům. Vydáme se po žluté do Zákoutí. Od značky se brzy odpojíme a pokračujeme ve stoupání po silnici na Šerlišský Mlýn. Majitelé horských kol mohou zůstat na značce, dojedou tam také. Zde je k vidění malé dřevěné česílko, poháněné potůčkem, který pokračuje po překonání několika dekorativních nádržek přirozeným korytem dolů do Deštného. Je u něj příjemné posezení.

Od mlýna pokračujeme po modré značce na Polomské sedlo ( 990 m. n.m). Odtud sjedeme kousek po cyklostezce vedoucí do Olešnice v Orlických horách, ale asi po dvou kilometrech od sedla se naše cesta kříží s další silničkou. Zahneme na ní doprava a pofrčíme si to víceméně po vrstevnici až na Číhalku. Dostali jsme se přímo k turistickému hraničnímu přechodu. Vítejte v Polsku.

V Polsku podél Orlice

Pokud jste si užili sjezd k Číhalce, čeká nás nepříjemné překvapení. Pojedeme do kopce po silnici směr Zieleniec. Ale po jeho dosažení budeme až na malé výjimky jen klesat. Pojedeme totiž podél Divoké Orlice, tvořící zde státní hranici. Svištíme si to tedy přes vísky Lasówka, Mostowice, Rudawa, Poniatow a Niemojów. Kromě zajímavých kostelů a vesnických stavení zde není moc k vidění. Za zmínku stojí malá přehrada před Rudawou, ve které je možné se osvěžit.

Z vísky Niemojów přejedeme zpět do Čech přes hraniční přechod v Bartošovicích. Asi sto metrů od přechodu se nachází hotel Zemská Brána, dobře vychlazené Krušovice bodnou.

Pokračujeme dál podle Divoké Orlice až na Zemskou Bránu. Řeka zde protéká mezi skalami a samotné koryto je plné balvanů. Krásné místo ke krátkému odpočinku, případně obědu z vlastních zásob. Občerstveni se vrátíme asi půl kilometru po silnici, po které jsme přijeli, a zahneme doleva k Orlické chatě.

Po pevnostní linii

Od ní pokračujeme po cyklostezce. Ta nás stoupáním přes Žamberské lesy dovede až ke křižovatce pod přístupným bunkrem Haničkou. Naše cesta zde kříží silnici z Rokytnice do Bartošovic. Na křižovatce stojí kiosek, kde je možnost si koupit něco k jídlu či k pití. Několik posledních kilometrů lemují opevnění z druhé světové války. Jedeme totiž po obranné linii prvorepublikové armády.

Pokračujeme ve stoupání kolem odbočky k přístupné pevnosti Hanička na Anenský vrch ( 991 m.n.m). Dále na Komáří vrch a Pěticestí (značení cyklostezky končí v sedle Mezivrší, dále jedem po červené turistické značce), kde je opět možnost posezení a obnovení sil. Odpojíme se od značení a jedeme po Bunkrové cestě pod vrcholem Tetřevec.

Až potkáme modrou (silnice), zabočíme doprava a po několika desítkách metrů doleva. Měli bychom se nalézat na červené značce. Po té dojedeme až pod Velkou Deštnou. Můžeme si odtud zajít sto metrů na nejvyšší vrchol Orlických hor ( 1115 m n.m.). Nakonec sjedeme k sedlu Šerlich. Máte-li chuť, můžete si v Masarykově chatě na Šerlichu dát pivo nebo něco k jídlu. Ale čeká nás ještě čtyřkilometrový sjezd do Deštného, tak to s tím pivem moc nepřehánějte.

Jan Doležal, Choceň

---------------------------------------

Cykloturistika prožívá své znovuzrození

Praha - Česká republika konečně přišla na to, jak důležité je připravovat podmínky pro rozvoj cyklodopravu. Pochopila, že kolo „nesmrdí“ a neucpává silnice.

A hned je to znát. V poslední době se začaly české cyklotrasy i cyklostezky výrazně rozrůstat. A v letech následujících tomu nebude jinak.

„V rámci přípravy na čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie pro období 2007 - 2013 byla zapracována cyklistická doprava do všech důležitých strategických materiálů, takže lze předpokládat, že v tomto období dojde k dalšímu rozvoji cyklotras a zejména cyklostezek,“ řekla Deníku Kateřina Mátlová, vedoucí oddělení komunikace a zahraniční spolupráce v cestovním ruchu Ministerstva místního rozvoje ČR.

Cyklotrasy by v budoucnu měly být bezpečnější, měly by co možná nejméně vést po klasických pozemních komunikacích, a tím pádem se co možná nejméně dotýkat motorové dopravy. A když už po takových cestách vedou, měly by mít tyto komunikace zvláštní pruh určený pouze pro cyklisty.

Stejně tak síť cyklostezek ve městech se bude – hlavně kvůli bezpečnosti provozu – rozrůstat. Někde už tato síť funguje, například Pardubice jsou stezkami dokonale propojené, ale v Praze je situace pořád špatná. Cestování na kole by každopádně mělo být čím dál pohodlnější.

DENKA DVOŘÁKOVÁ

Autor: Eva Zerzánová

3.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Ilustrační foto

Chybí stovky lidí, přitom vyrostla další fabrika

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Dominik Chlupáč vylepšil o tři vteřiny traťový rekord „Luisy“

Kvasiny - Letošní desetidílný 24. ročník amatérského cyklistického Dobrušského poháru – Memoriálu Martina Hockého pokračoval předposledním závodem, jímž byla Kredo silniční časovka jednotlivců. Závod uspořádal Indigo cycling team Rychnov ve spolupráci s Tri Clubem Dobruška.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení